Tv-Nord

Herregud! Man hade nästan kunnat tro att jag ahr glömt bort sidan! Men så är icke fallet. Jag har bara haft väldigt lite tid över till bloggandet och fotandet, och jag tror inte att jag kommer hinna lägga upp mer än bara några få foton eller bloggningar i veckan. Om ens det. Otroligt sorgligt men så är det tyvärr.

För tillfället (det ordet har jag böjat överandvända lite till och från asså) sitter jag här och är helt utmattad efter en hel dags jobb. Jag börjde nämligen praktiken för någon vecka sedan och jag jobbar just nu på tvkanalen Tv-Nord som har sina kontor på min skola. Det är väldigt trevligt och en bra början på terminen. Jag tycker om kontrasten med att sitta vid en skolbänk och stå ute någonstans eller inne i studion och göra de uppgifter man får. Deadlinen är tajt och man får göra mer än ett repotage i veckan, med både filmning och redigering. Det är väldigt kul men svårt.

Vi (aka. jag och Engla) har varit ute och filmat två repotage redan, imorron blir det tredje och förmodligen sista om vi inte har tid över efter det. Första gjorde vi ett litet repotage om ombyggnaden i Täby C och sedan om en kompis' band Basil. Engla är reporten och jag fotografen för det mesta, eftersom jag avskyr att stå framför kameran!

Igår var vi även på studiebesök på SVT. Mycket trevligt. Vi fick sitta i publiken på Så Ska Det Låta. Jag tycker om det ptrogrammet ^^ brukar slaviskt följa det och kan ofta svara på det de frågar. Tänk så mycket arbete det är på att bara göra ett enda programm. Det satt kanske hundratals lampor i taket, tiotal kameror runt om och flertalet mickar fastsatta på personerna. Hur klarar blidproducenten egentligen av att hinna se och klippa mellan alla dessa kameror när jag tycker det är svårt att vara bildproducent när man har tre stycken. Även så få blir jag stressad av.
De för mig till det som jag egentligen tänkte skriva om haha! Vi jobbade själva med Tv-Nords praktikprogram Nyfiken På. Jag jobbade som Studioman och i början även kamera ett. Jag tycker om att vara studioman, det är nog det roligaste som jag vet i en studio, kameraman är också roligt men inte fullt lika kul. Det är en hel del arbete bara innan programmet. Att göra själva programmet tar inte fullt så lång tid som alltig som ska hända innan, mickarna ska testas, kamerorna ska fixas, ljuset ska se bra ut etc. etc. etc. Det är hur mycket som helst! och allt måste såklart bli bra, vilket gör att det tar ännu längre tid. Men så är livet^^
Nu ska jag försöka jobba lite mer matte (har faktiskt börjat på matte c. Hjälp!) vi får se hur det går.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


bloglovin
 2009
 June,  July,  August,  September,
 October,  November,  December.

 2010
 January,  February,  March,  April,
 May,  June,  July,  Augusti,  September,  October,  November,  December.

 2011
 January,  February,  March,  April,
 May,  June,  July,  Augusti,  Septpember,  October,  November.