Vem är du egentligen? På internet? På riktigt?

Läste i Liselottes blogg, hon skrev ett inlägg om varför man bloggar och det fick mig att tänka lite. Vem är man egentligen på internet och vem är man på riktigt, IRL? På internet går det mesta att manipulera om man vill, hur man ser ut, hur man beteer sig, sin personlighet etc. Ni förstår nog vart jag vill komma? Kanske inte... Men folk som låtsas vara något de inte är, gör de likadant på riktigt? Jag känner några som låtsas vara dummare än vad de faktiskt är och jag funderar över varför? Varför skulle man vilja verka korkad? Haha, jag kom fram till att det kanske var för att de ville briljera med sina "oanade kunskaper", men säkerligen bara för att få uppmärksamhet.
Man måste faktiskt tänka en hel del på det när man chattar eller läser andras bloggar hur lätt det är att manipulera. Alla kanske inte gör det med mening, utan bara omedvetet tar fram de bästa egenskaperna man har. Det är ju så man vill bli sedd.
Anledningarna till att jag bloggar är nog ganska mycket för att jag vill just det. Jag vill bli sedd. Mend et vill väl alla? Vi får tidigt lära oss att man kan komma långt bara man blir sedd. Men det är inte allt jag vill, jag skriver också för att jag tycker om att skriva. Jag gilalr att skriva det som kommer från hjärtat.
I skolan var jag alltid riktigt dålig på att skriva uppsatser om ett ämne jag inte alls tyckte om. Jag har svårt att komma på något bra då. Det blev kanske som högst ett vg. Men när vi fick skriva noveller eller frivilliga uppgifter där ämnet bara var att skriva, då kunde det bli en över 10 sidors uppsats som fick riktigt bra betyg. Det är något jag är riktigt stolt över men som fortfarande irriterar mig. Det som irriterar mig är det jag nämnde tidigare, ajg har svårt att hitta något om jag blir tvingad på ett ämne.
Nu lyckas jag komma långt från det jag tänkt prata om hahah xD som alltid!

Alla har väl sin anledning till att betee sig som de gör, försöka få uppmärksamhet på sitt egna sätt.
En annan sak som jag funderat över, nu när jag ändå pratar om att skaffa uppmärksamhet på olika sätt är den förstörelse som folk gör. Vad får de egentligen ut av att krossa busskurer och alla skolans fönster? Jag hade en vän som tyckte ofta gjorde det, och han pratade alltid högt om det. När jag frågade varför, flinade han bara och ryckte på axlarna. Hans kommentarer var ofta att det var "Roligt" eller "Coolt". Detta kanske bara är min åsikt, men vad är egentligen kul med att förstöra saker som sedan kostar tusentals kronor att köpa? I min gamla skola fanns oftast väldigt mycket förstörelse. Det var klotter på skåpen, mobbing, brandlarmet som gick igång, taket blev förstört och minst ett fönster behövdes bytas ut i veckan. Det ledde till att vi elever som faktiskt brydde oss fick geografiböcker från 1970-talet som höll på att ramla sönder och dålig skolmat eftersom alla skolans pengar gick åt att betala all denna skadegörelse.
Det var skolans elever som gjorde allt detta. Dessa elever tar nog inte mycket på allvar om de är beredda att förstöra för så många.
Men i min nya skola finns inte mycket förstörelse. Det är ingen mobbing, knappt ingen sitter ensam på luncherna. Jag har bara sett klotter på skolans byggnad en enda gång och hela skolan verkade upprörda över det hela dagen, men nästa dag när vi kom, fanns det inte ett spår efter klottret.

Haha nu har jag skrivit en bok igen xD Vi ses! Byebye!

Kommentarer
Postat av: [ t a k a i . b l o g g . s e ]

*svar;*

va, får du? :o

hur då? :D

2009-07-15 @ 19:54:48
URL: http://takai.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


bloglovin
 2009
 June,  July,  August,  September,
 October,  November,  December.

 2010
 January,  February,  March,  April,
 May,  June,  July,  Augusti,  September,  October,  November,  December.

 2011
 January,  February,  March,  April,
 May,  June,  July,  Augusti,  Septpember,  October,  November.