Konsten att vända ryggen till


Foton: Sara Ekström [Jag] | Pentax K7 - Sigma 70-300mm
För flera år sedan när jag var liten, var jag ganska intresserad av andra världskriget. Men det var något man inte pratade om så mycket, det var ganska censurerat och tabulagt. Inget för små barn att lyssna på. Släktingar och lärare fick en hel del frågor och jag fick väldigt lite svar. Jag var ju liten då, gick i mellanstadiet kanske och trodde oftast på vad de äldre sa och berättade. Efter ett tag började jag fråga om vad Sverige gjorde och vad vi hade för ställning till detta. Det var alltid samma svar: ”Sverige stod utanför kriget”, ”Sverige var neutralt”, Sverige var denna lilla oskyldiga ängel som inte ville ha med krig, dödande och kränkningar mot de mänskliga rättigheterna, att göra. Vi var utanför allt sådant. Vi var bättre än så. Ja, i efterhand såhär kanske vi önskade att vi hade varit det.

Ord som att Sverige var neutralt rinner långsamt ut ur skålen. De senare åren har man fått höra att Sverige inte alls var detta lilla änglabarn som jag trodde och blivit övertygad om när jag var liten. Visst, Sverige var militärt neutralt, men alla tankar som flög omkring. Rasbiologin till exempel som är ett svenskt påhitt? Denna biologi som gick ut på att man skulle kunna berätta vad för sorts person du var genom att kolla på längden på näsan, pannan och storleken på huvudet. Det var fullständigt påhittat och fungerade inte alls i verkligheten men ändå. Denna man, Herman Lundborg, som påbörjade forskningen fick bidrag från den svenska staten att öppna institutet för rasbiologi i Uppsala.

Jag undrar varför lärarna och föräldrarna inte berättade mer om detta. Det har pågått så mycket fuffens i Sverige under Hitlers regim i Tyskland. Visste inte lärarna om detta? Det är trots allt en ganska ny forskning. I mitten av 1990-talet började väl denna sorts forskning att sprida sig till Svenskarna. Nu har jag börjat intressera mig om detta igen och har skaffat mig lite böcker som handlar om Nazityskland och i boken ”...om detta må ni berätta...” som ges ut av Forum för Levande Historia står det mycket intressant om Sveriges ställning. Den är gratis så läs den gärna.


Det blev ett långt inlägg idag, som egentligen inte sa så mycket, men jag fick lust att skriva det i alla fall.


Kommentarer
Postat av: JULIA ( fotobloggen )

Hejsan!

Jag har en fototävling på min blogg som är temat kärlek.

Det skulle varit riktigt skoj om du också va med och tävla.

Alla regler och instruktioner står på min blogg.

Ha det bäst

kramar :)

2010-05-13 @ 14:49:00
URL: http://annorlundajulia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


bloglovin
 2009
 June,  July,  August,  September,
 October,  November,  December.

 2010
 January,  February,  March,  April,
 May,  June,  July,  Augusti,  September,  October,  November,  December.

 2011
 January,  February,  March,  April,
 May,  June,  July,  Augusti,  Septpember,  October,  November.