Japanska 24/7!

För tillfället är jag datorlös, och därför ingen bloggning :( Datorn är skickad till service pga trasig hårdvara. De sa att det skulle ta ca 2-3 veckor -_-" Mysigt!

Har jag berättat att jag har börjat plugga japanska på Stockholms Universitet? Kanske inte, men det gör jag i alla fall så nu är min tillvara helt och hållet upptagen av japanskan. Det är bara en kurs, och jag har bara gått i ca 2 veckor men jag har redan mer plugg än någonsin i gymnasiet xD Känns toppen! Haha. Nej, men det känns faktiskt helt okej och jag måste förbereda mig inför min ett års långa resa som jag pratade om tidigare (jag och Engla ska boka biljetterna på söndag! Spännande!). Min kurskamrater är riktigt nice, vi som kommer tidigat brukar leka lite innan lektionen börjar. Sensei (läraren, en japanska) tyckte det såg vääldigt intressant ut. Vi lekte fotlekten och stod och hängde på varandra iprincip. Detta är en väldigt bra lek om man aldrig träffats förut. Snacka om att spräcka isen när man hänger runt varandras midjor xD

I fredags hände det mycket! Förutom den vanliga föreläsningen (den första med skrivtecknen, hiragana) så kom det några japaner till skolan. De var ca 30 stycken och vi fick tillfälle att umgås med dem. De brörjade med en presentation på engelska. Japaner har så underbaaaart söt engelska! Och detta gänget kunde inte så mycket ^_^ Men de kunde i alla fall mer engelska än vad vi kunde japanska som tur var! De sjöng fyra små sånger som är typ folksånger i japan, presenterade skolan och lite om Japan. Sen skickades vi in i ett klassrum för att prata med japanerna. Det blir så otroligt stelt när man känner sig så tvingad att hitta något att prata om, och när man inte riktigt pratar samma språk så blir det inte direkt enklare om man säger så. Det gick lite bättre under rundturen då man kunde prata mera bekvämt. Har tyvärr bara ett enda foto, taget med mobilkameran då jag så smidigt glömde kameran hemma :D Vi får se om jag lägger upp den vid ett senare tillfälle ^_^

Efter så drog jag till Grönan, jag var bara tvungen att åka dit i alla fall en gång i år. Annars skulle jag lätt ångra mig. Grönans kvalitet är inte så jättehög, men Insane, extream och ett par till är ganska bra. Popexpressen är underbar sålänge som man inte åker själv och det är en låt man kan.
20.00 stod the Baseballs på scenen! De var riiiktigt bra! Jag har inte fastnat för dem direkt förut, de har varit bra men inget som verkligen sitter. På scenen var de så charmiga och roliga, och de sjöng otroligt bra live så man kan inte motstå.

Nej, nu ska jag fortsätta plugga. Har tusch över hela mig och måste läsa ca 70 sidor till inför morgondagens föreläsning. まったね!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


bloglovin
 2009
 June,  July,  August,  September,
 October,  November,  December.

 2010
 January,  February,  March,  April,
 May,  June,  July,  Augusti,  September,  October,  November,  December.

 2011
 January,  February,  March,  April,
 May,  June,  July,  Augusti,  Septpember,  October,  November.